— Якою смертю ви б хотіли померти?

— Несподівано.  Відразу.  На ходу!

Так відповідає В’ячеслав Чорновіл невідомому журналістові за кадром.

Я переглядаю кілометри архівного відео. Але ніщо не чіпляє більше.

<<Несподівано. Відразу. На ходу!>>

 

Можливо тому, що мене завжди сильніше бентежить містика подій, аніж їхня логіка.

Я знову і знову перемотую фрагмент.

<<…На ходу!>>

Звідки він знав?

Вдивляюся в обличчя: ані тіні суму, переляку чи образи.  Навіть ледь вловима посмішка. Наче його запитали, що любить на сніданок.

Їду на зйомку.  Розповідаю водієві.  Він каже: як можна було таке запитати в людини?!

Не знаю, чи відважилася б я запитати в живого: <<Як би ви хотіли померти?>> Але поважаю того колегу, який насмілився це зробити.

Людям епохи можна і треба ставити будь-які питання — відверті й навіть безсоромні. Доки вони живі, їх за найменшої нагоди треба питати про все на світі. Писати найрозлогіші інтерв’ю і зберігати їх в найнадійніших архівах.

Бо ніколи не знаєш, яке інтерв’ю буде останнім.

Найкращі вмирають несподівано.

… Це було майже чотири роки тому. Чотири без одного дня. 25 серпня 2008-го мені пощастило потрапити на день народження Павла Загребельного.

Останні роки він важко хворів і дружина ретельно берегла його від  журналістів. А тут чомусь погодилася пустити, ще й з камерою.

Та в той день я не вважала, що мені дуже пощастило. Навіть навпаки — крутила носом.

Бо була субота і корпоратив.  Зранку вся редакція майнула на кораблику по Дніпру — юшка, і всяке, що п’ється… В обід нещасливців, якім належало ще робити випуск, висадили на березі, інші попливли далі…

Я їхала до Загребельного геть не в робочому настрої, і, звісно, без відчуття <<історичності моменту>>. Ще й горло боліло немилосердно, я ледь розмовляла.

…Чоловік-легенда сидів на веранді у плетеному кріслі. Ноги замотані у картату ковдру.  А зверху — чистесенька світла вишиванка.

На носі — плями тонального крему. Павло Архипович чи то впав напередодні і здер носа, чи то прояви на шкірі теж були наслідком хвороби…  Дружина турботливо замазала письменнику ніс — бо ж зніматимуть.

Блідий дідусь з божими очима і тональним кремом на носі не мав нічого спільного з непідйомними томами зі шкільної програми. І мені захотілося поговорити з ним не для «синхрону», а просто — по-людськи, дізнатися його думку про те і про се. Я знала, що він не сміятиметься, хай би що я не спитала, не стане відповідати зверхньо і легко пробачить білі плями у знанні історії загалом та його творчості зокрема.

І ми почали говорити.

Але в той день все було не так.

Через запалене горло запитання я могла лише шепотіти. А Павло Архипович погано чув… Я намагалася кричати пошепки.

Далі ще гірше — оператор зірвався з місця, позеленів, і побіг в туалет. Йому було дуже зле, хоча він і на корпоратив не ходив. Просто чимось отруївся.

Він весь час бігав через город до маленького будиночка і назад, виключаючи камеру в найцікавіші моменти розмови.

Я страшенно сердилася, хоча, врешті, колега був не винний.

Посеред розмови я остаточно втратила голос.  А оператор повідомив, що не в стані навіть зняти перебивки.

Ми змушені були попрощатися із Загребельним.

Як виявилося — назавжди.

За півроку його не стало.

Мабуть, моє недолуге інтерв’ю  — останнє, що він сказав для украінського телебачення.

Зараз я не маю доступу до архіву, де зберігається інтерв’ю і силуюся пригадати бодай одну фразу з тієї розмови.

І не можу.

Жодної.

А може, він нічого такого і не сказав?

текст: Ольга Кашпор